Turvallisuuskulttuuri ja turvallisuusjohtaminen ovat tämän
hetken avainsanoja. Niillä viedään yrityksen perustaa, sen arvoja, normeja ja
toimintaperiaatteita oikeaan ja turvallisempaan suuntaan. Turvallisuutta
voidaan ylläpitää riskien arvioinnilla ja hallinnalla, johtamisjärjestelmillä
ja koko henkilöstön välisellä yhteistyöllä.
Hyvä työturvallisuus takaa työympäristön ja työntekijöiden
turvallisuuden, ehkäisee ja torjuu vaaratilanteita, työtapaturmia ja
ammattitauteja sekä parantaa tuottavuutta ja palveluja ylläpitämällä työkykyä.
Se on siis kaikkien yhteinen etu.
Työpaikalla vähintäänkin työnantajan ja esimiestehtävissä
toimivien tulisi tuntea voimassa oleva työturvallisuuslainsäädäntö. Siitä
selviää työturvallisuuden perussäännökset ja yleiset tavoitteet, joiden avulla
on pitkässä juoksussa tarkoitus turvata työntekijöiden työkyky.
Työnantajan on työpaikan työturvallisuustoimenpiteiden
lisäksi järjestettävä työterveyshuolto työntekijöille. Työterveydenhuollon
työnkuvaan kuuluu työolojen terveellisyyden ja turvallisuuden arviointi,
työntekijöiden työ- ja toimintakyvyn tarkkailu ja ylläpito muun muassa
terveystarkastusten muodossa.
Työpaikalla tulee olla nimetty työsuojelupäällikkö, joka voi
olla työnantaja itse tai tämän tehtävään nimeämä henkilö. Työsuojelupäällikkö
edustaa työantajaa työsuojelun yhteistoiminnassa ja pitää yllä yhteistyötä eri
työsuojelun tahojen välillä. Työnantajan vastuulla on varmistaa päällikölle
asianmukainen koulutus ja tarvittavat asiakirjat.
Jo laki yksistään velvoittaa työnantajaa pitämään huolta
työpaikan ja työntekijöiden turvallisuudesta sekä terveydestä.
Turvallisuusjohtamisessa soppaan lisätään omaehtoisia turvallisuuden
hallintamenetelmiä, toimintatapoja ja ihmisten johtamista. Mikään hieno ajatus
ei kuitenkaan toteudu, jos ei ensin koko johto ja sitä myöten myös muu
henkilöstö seiso sen takana.
Laissa määritellyn toiminnan keskeisiä elementtejä ovat:
- · työsuojelun toimintaohjelma (voidaan ymmärtää toimintapolitiikkana tai yksityiskohtaisena toimintaohjelmana)
- · haitta- ja vaaratekijöiden tunnistaminen, poistaminen ja arviointi (riskien arviointi)
- · työntekijöiden kunnollinen perehdytys (opetus ja ohjaus myös turvallisuus ja terveys asioissa)
- · työympäristön ja – tilojen jatkuva riskien arviointi/tarkkailu
- · riskiarvioinnin päivitys ja toimintaohjelman päivittäminen (reagoidaan työntekijöiden raportteihin ja huomioihin riskitekijöistä työympäristössä)
Käytännön puoleen kuuluu siis riskien arviointia(esimerkiksi
läheltä piti-lomakkeet työntekijöillä), osaamisen varmistamista(erilaiset
koulutukset ja passit), toimenpiteiden toteutusta(käytetään suojaimia, luetaan
pelastussuunnitelmia), tiedon kulun varmistaminen(tieto kulkee sekä
rivityöntekijöiltä johdon suuntaan, että toisin päin), mittaaminen ja
seuranta(valvotaan suojavälineiden käyttöä ja mitataan esimerkiksi melutasoja
pahimmista altistuspaikoista).
Laki sanelee työnantajalle huolehtimisvelvoitteen, mikä
tarkoittaa, että työnantaja on velvollinen huolehtimaan työntekijöiden
turvallisuudesta ja terveydestä työssä ottaen huomioon työhön, sen
olosuhteisiin, ympäristöön ja työntekijöiden henkilökohtaisiin edellytyksiin
liittyvät seikat.
Muun muassa tästä syystä on tärkeää valita työntekijät
tarkoin. Ennen palkkaamista on hyvä kartoittaa onko työtekijällä työhön
vaadittavat pätevyydet ja työhön tarvittavat henkiset ja fyysiset voimavarat ja
sopiiko työntekijä työyhteisöön. Näin voidaan jo palkkaustilanteessa ehkäistä
fyysiselle ja psyykkiselle terveydelle ja turvallisuudelle haitallisia
tilanteita.
Työsuojelun toimintaohjelma
Toimintaohjelma kattaa työpaikan työolojen kehittämistarpeet
ja työympäristöön liittyvien tekijöiden vaikutukset.
Siihen kuuluu:
1.
Työn vaarojen selvittäminen ja arviointi
2.
Työympäristön suunnittelu
3.
Työn suunnittelu
4.
Työntekijöiden kokonaisvaltainen perehdytys
5.
Työnantajan ja työntekijöiden välinen
yhteistoiminnan ja viestinnän suunnittelu
6.
Työturvallisuuden organisointi eri tilanteissa
Työntekijöiden ja työnantajan välinen yhteistyö on erittäin
tärkeää, jotta mahdolliset vaara- ja haittatilanteet havaitaan ajoissa ja
tapaturmilta voidaan välttyä. Vaaroja ja haittoja tulee valvoa jatkuvasti ja
kun erilaisia riskitekijöitä havaitaan, tulee niiden poistamiseksi tehdä
suunnitelmia ja ryhtyä toimenpiteisiin. Toimenpiteistä tulee ilmoittaa
vähintään työsuojeluvaltuutetulle ja ongelmakohdan havainneelle työntekijälle.
Suurimpia
työturvallisuusriskejä restonomin toimintaympäristössä aiheuttavat
1.
Työn fyysinen vaativuus (pitkäaikainen
seisominen ja paikallaanolo, kantaminen ja nostaminen, toistuvat liikeradat ja
puutteelliset työskentelytilat)
2.
Altistuminen kovalle melulle (keittiön
koneet ja laitteet, ravintolasalin äänet, suuret desibelit tai jatkuva melu,
joka rasittaa fyysisesti ja henkisesti)
3.
Työskentely kuumassa tai kylmässä ympäristössä
ja vetoisuus, lämpötilamuutokset lämpimän kosteasta kylmään (varasto-
ja kylmiötyöskentely, uunit ja isot paistinpannut, tiskinurkkaukset)
4.
Haavat ja palovammat (veitset, leikkurit,
puutteellinen perehdytys, pakkauksien avaamisesta aiheutuvat haavat, liedet,
uunit, rasvakeittimet, muut kuumat nesteet, valurautapannut)
5.
Kompastumiset, liukastumiset märkien ja
liukkaiden pintojen vuoksi, putoamiset korkealta tasolta (lattiatasojen
siivous, läikkymiset, rasva/öljytahrat, varastointi korkeille tasoille,
vääränlaiset kengät, puutteelliset merkinnät)
6.
Vaaralliset aineet (puhdistusaineet,
ruoan sisältämät biologiset aineet)
Suurimmat psykososiaalisten riskien aiheuttajat
1.
Pitkät ja normaalista poikkeavat työajat (pitkät
työvuorot ja epätyypilliset, muiden ihmisten työajoista eroavat työajat, ilta
ja yötyöt)
2.
Vaikeus pitää työ ja yksityiselämä tasapainossa (työaikojen
ennakoimattomuus, työpäivien kesto ja työn hallitsemattomuuden vuoksi)
3.
Suuri työmäärä ja kiire (nopeatahtisuus,
tiukat määräajat)
4.
Työn vähäinen hallittavuus (yksitoikkoinen työ,
ilman mahdollisuuksia luovuuteen ja edellytyksiä aloitteellisuuteen)
5.
Yhteydenpito työtovereiden ja päällikön kanssa (tuen
ollessa puutteellista voi lisätä työperäistä stressiä)
6.
Jatkuva kontakti asiakkaisiin (voi
aiheuttaa stressiä, johtaa ahdisteluun tai jopa väkivaltaan)
7.
Puutteellinen koulutus (työtehtävissä ei aina
edellytetä virallista koulutusta tai edellytetään vain vähäistä koulutusta tai
kokemusta, henkilöitä ei ole aina asianmukaisesti koulutettu tehtäviinsä, mikä
aiheuttaa stressiä)
Miten lisätä työpaikan työturvallisuutta?
Ennaltaehkäisy
Monilta tapaturmilta voidaan välttyä hyvillä
ennaltaehkäisevillä toimenpiteillä. Edellä on mainittu muutamia riskitekijöitä,
joiden pohjalta työnantaja tai esimiestehtävissä toimiva voi jo tehdä analyysia
oman työpaikkansa riskitekijöistä ja ongelmakohdista. Kun ongelmakohdat on
havaittu, voidaan niitä valvoa ja niihin puuttua.
Yleisiä ennaltaehkäiseviä toimia
- · Riskiarviointi, mitä vaaratekijöitä mihinkin tilanteeseen liittyy ja miten niitä voidaan ehkäistä (kirjattuna omavalvontasuunnitelmaan)
- · laitteiden kunnossapito ja suojusten käyttö/olemassaolo (erilaiset laitteet tulee pitää kunnossa ja huolto tilata tarvittaessa, vialliset laitteet tulee poistaa käytöstä riskien pienentämiseksi)
- · Terävät keittiövälineet kuten keittiöveitset tulee pitää terävinä työn sujumisen ja turvallisuuden vuoksi (myös lihaleikkurit ym.)
- · Työntekijöillä tulee olla tarpeeksi tilaa työtehtäviensä suorittamiseen ja tilojen tulee olla hyvässä kunnossa (ei irtoilevia lattialaattoja tai vuotavia vesipisteitä)
- · Tavaroille tulee olla selkeät omat paikkansa, etteivät ne jää lojumaan kulkureiteille
- · Työskentely- ja kävelytilojen tulee muutenkin olla siistit
- · Oikeanlainen ja riittävä valaistus (myös porraskäytävissä)
- · Hätäpoistumistie-, turvamerkinnät ja pelastautumisvälinemerkit näkyvillä
- · Laitteiden käyttöohjeet helposti saatavilla
- · Pidetään ruokatavarat erillään siivoustarvikkeista
- · Hyvä ilmanvaihto työpaikalla
- · Hyvä tauotus ja erillinen taukotila
- · Henkilökunta perehdytetään kunnolla ja perinpohjaisesti (erilaiset toimintaohjeet käydään läpi, oikeanlaiset työtavat ja menetelmät, miten käytetään veistä, miten nostetaan painavia esineitä, apuvälineiden käyttö, milloin kannattaa käyttää kärryä, mitä muita apuvälineitä on käytössä, suojavarusteiden käyttö, milloin tarpeellista, pakollista, suotavaa, oikeanlainen työvaatetus, kengät, päähineet, korut, työpaikan yleiset ongelmakohdat, joita tulee varoa)
- · Erilaiset turvallisuuskoulutukset henkilökunnalle (paloturvallisuus-, ensiapukoulutus, miten toimia uhkaavissa tilanteissa)
Työturvallisuuteen kuuluu asianmukaisten työ- ja
suojavälineiden lisäksi myös esimerkiksi tilojen turvallisuussuunnittelu,
ergonomia ja turvallinen palvelu.
Lähteet:
Työsuojelu: www.työsuojelu.fi
Euroopan työterveys- ja työturvallisuusvirasto: https://osha.europa.eu/fi/tools-and-publications/publications/factsheets/79
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti